5 vědecky osvědčených tipů, které zabraňují demencím

Alzheimerova choroba (AD) je 6. nejčastější příčinou úmrtí ve Spojených Státech, kde je v současné době postihnuto touto duševní nemocí více než 5 milionů lidí. Do roku 2050 se očekává zvýšení tohoto onemocnění až na trojnásobek a náklady by měly být více než 380 miliard dolarů ročně do roku 2040. Takže, co můžeme udělat, abychom tomu zabránili?

Zde je 5 vědecky osvědčených tipů, které pomáhají zabránit Alzheimerově chorobě a jiných forem demence.

1. Procházejte se denně

Nemusíte trávit čas v posilovně pro udržení vitality mozku. Zajímavé je, že neexistuje žádná souvislost mezi intenzivním fyzickým cvičením a rizikem onemocnění Alzheimerovou chorobou. Naopak, nejlepší způsob, jak zabránit mentálnímu úpadku jsou denní procházky. Asi 8 km chůze za týden zvyšuje objem mozku a dobře koreluje s prevencí AD a jiných forem demence. Kromě toho, sedavý způsob života může více než zdvojnásobit riziko vzniku Alzheimerovy choroby, než těžké kouření! Což je více, než působivé. Jiné formy světla, pravidelné cvičení, jako je například zahradničení, mají také preventivní účinek.

2. Změňte svůj postoj

Stres a deprese přispívají ke vzniku mnoha chronických onemocnění. Není tedy překvapující, že deprese je varovným znamením demencí! Lidé, kteří vykazují příznaky deprese již ve středním věku, mají o 50% větší šanci na rozvoj AD. Stále více důkazů podporují preventivní účinky pozitivního přístupu a smyslu v životě na úpadek mentálního stavu. Strategie, které vám pomohou v tomto úsilí zahrnují dobrovolnictví, apel k vyšší moci (tj. praktikování náboženství), meditace pomocí hlubokých dýchacích technik. Máte-li těžkou depresi, pak zvažte pomoc kvalifikovaného odborníka.

3. Přestaňte kouřit

Několik studií ukazuje, že silní kuřáci (20+ cigaret denně) mají sníženou hustotu šedé hmoty ve srovnání s nekuřáky. Kouření skutečně zdvojnásobuje riziko vzniku Alzheimerovy choroby. Naštěstí pro současné kuřáky to vypadá, že odvyknutím kouření se sníží riziko onemocnění jako u nekuřáků.

4. Naučte se nové koníčky

Pletení, hraní deskových her, nebo učení jiných řemesel během života ve středním věku může snížit ztrátu paměti o 40% -50%. Televize není hobby! Starší, kteří strávili svůj den (7 nebo více hodin) koukáním na televizi, mají o 50% vyšší pravděpodobnost ztráty paměti. Některé důkazy ukazují, že hrát na hudební nástroj také pomáhá chránit kognitivní funkce. Jsou zdokumentované případy jednotlivců, kteří v duševním úpadku reagovali pozitivně na hudbu z jejich dětství, dokonce se jim vybavily události z jejich minulosti.

5. Buďte společenští

Podle Alzheimerovy asociace jeden ze sedmi lidí, kteří mají demenci nebo Alzheimerovu chorobu, žijí sami. To znamená až 800 000 lidí! Sociálně aktivní lidé mají až o 50% snížené riziko vývoje demence. Existuje celá řada pozitivních účinků sociální angažovanosti, které mohou poskytnout nárazník proti demenci, včetně zlepšení nálady a poskytnutí podpory, když ji nejvíce potřebujete. Dobrovolnictví s přáteli může mít dvojitý efekt na zlepšení nálady a splněním účelu! Jedna studie uváděla, že lidé, jejichž mozky byly vážně postiženy AD, se stále dokázaly dobře vypořádat s paměťovými testy za předpokladu, že mají rozsáhlou sociální síť.

Pokud jde o onemocnění, kterého se lidé nejvíce bojí, tak Alzheimerova choroba je v tomto „pořadí“ na 2. místě. Před ní je pouze rakovina.
Na základě těchto 5ti tipů založených na vědeckých důkazech získáte nejlepší šanci vyhnout se této nemoci.

Náklady na Alzheimerovu chorobu

Podle Centra pro kontrolu nemocí (CDC) tento stav zůstává stabilní a AD je jako 6. hlavní příčina smrti ve Spojených státech. V současné době neexistuje žádná známá léčba nebo lék, který by mohl zabránit nebo dokonce zpomalit tento smrtelný stav a finanční náklady spojené s touto nemocí se v roce 2012 vyšplhaly na 200 miliard dolarů! Do roku 2040 je očekáváno více než 380 miliard dolarů ročně, protože generace, kdy se rodilo více dětí dosáhne věku 65 ti let.

Co je to Alzheimerova choroba?

Alzheimerova choroba je nejběžnější druh demence, při které dochází k úmrtí mozkových buněk. Demence způsobuje zhoršení paměti a v některých případech lidé s AD mají zkušenosti s potížemi mluvit, porozumět psaným a mluveným slovům, rozpoznávat určité předměty a mít dobrý úsudek. Ve vážných případech mají pacienti extrémní potíže s dokončením známých úkolů v domácnosti a zažívají zmatek, pokud jde o to, kde a kdy se nacházejí.

Varovné příznaky AD

Překvapivě, varovné příznaky Alzheimerovy choroby se mohou v mozku objevit až 20 let před zřejmými viditelnými příznaky! Výzkum ukázal, že za tímto matoucím stavem jsou environmentální rizikové faktory jako je kouření, deprese a nečinnost, To vše přispívá k rozvoji. Pokud tento seznam vypadá povědomě, to může být proto, že tento životní styl ovlivňuje také zdraví srdce. Jak se ukázalo, zdraví srdce a zdraví mozku jsou přímo propojeny! Jako srdce, tak i mozek potřebuje zdravý přísun kyslíku a živin, aby řádně fungoval, lteré jsou dodávány prostřednictvím krevního řečiště! Pokud chcete maximalizovat své šance na zachování zdraví svého mozku ve svých zlatých letech, postupujte podle těchto 5 tipů.

Zdroj: //bluezones.com
Foto: //www.nytimes.com

Další články

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Starobní důchod ČSSZ přizná tomu, kdo dosáhne důchodového věku a odpracuje dostatečný poč...více

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

„Zkušenosti pracovníků České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a okresních správ sociá...více

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Základní poučka zní, že ne všechny srdeční potíže mají jednoznačné projevy. Dále platí, ž...více

Zvažujete odchod do důchodu?

Zvažujete odchod do důchodu?

Odejít do starobního důchodu je právo, nikoliv povinnost. V roce 2017 na něj vznikne náro...více

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

V polovině roku 2016 evidovala Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) asi 85.000 důch...více

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Všechny druhy důchodů vyplácené z českého důchodového pojištění, které byly přiznány před...více

Přivýdělek v důchodu

Přivýdělek v důchodu

Senioři, kteří si v důchodu přivydělávají i podnikáním, mají nárok na vyšší důchod. Větši...více

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

V naší databázi máme již více jak 640 zařízení, které jsou připraveny vám poskytnou infor...více

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Už více než šest set zařízení pro seniory z celé České republiky je zaregistrováno do dat...více

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Jedním ze závažných problémů mezi osobami žijícími ve společné domácnosti je domácí násil...více

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Nedávný výzkum Českého statistického úřadu ukázal, že téměř každý sedmý senior ve věku na...více

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Vláda na návrh ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové schvál...více