Bariéry seniorů na cestě ke cvičení a jak na ně...

Senioři mají na rozdíl od ostatních na cvičení dostatek času. Na druhé straně před nimi vyvstává řada pro ně specifických překážek. Polovina seniorů označuje únavu nebo nemožnost provést daný cvik za důvod proč necvičí.

Snížení intenzity a využití více obtížností cviků může pomoci k úlevě od nepohodlí. Je vhodné dávkovat zátěž podle toho, jak se člověk zrovna v daný den cítí. Například pohyb ve vodě snižují zátěž. Střídání různých aktivit snižuje riziko přetrénování. Provozování aktivit, které nejsou silové zase používá více svalových skupin, snižuje riziko vzniku úrazu a většinou nejsou ani tak nudné jako silový trénink.

Překonávání starých návyků je u seniorů obzvlášť obtížné a zvyk nás přitom nejlépe udrží aktivní. Když se vhodnou intenzitou naváže na předchozí aktivity (třeba i po několikaleté přestávce), pomůže to zlomit negativní působení zvyku k působení pozitivnímu. Jiným příkladem může být spojení pohybu s jiným zvykem - například šlapání na rotopedu při sledování nějakého televizního pořadu. Aktivní způsob života má navíc pozitivní účinky, které jsou srovnatelné s efektem cvičení a jeho efekt bývá dlouhodobě vyrovnanější.

Včasné zařazení cvičení do běžného života usnadňuje jeho praktikování i pozdějším věku, kdy běžně dochází ke zhoršování schopnosti učení. Cviky by měl být snadno pochopitelné, aby neodrazovaly svojí složitostí, či strachem z úrazu. Při cvičení je zapotřebí si stanovovat i krátkodobé a reálné cíle a neupínat se jen dlouhodobý přínos. Cvičení ve skupině pomůže udržovat odhodlání a pravidelnost.

Nelze spoléhat jen na podporu zvenčí z medií, či působení ze strany našeho zdravotnictví. Vzdělávání v této oblasti je potřebné, současně je ale velmi důležité povzbuzení ze strany přátel a rodiny.

Vypořádejte se s překážkami

Pomalejší účinek cvičení. Začněte se cviky lehkými na zvládnutí, náročnost zvyšujte postupně, dodejte si kuráž.
Přístup. Uvědomte si pozitivní přínos cvičení, najděte si typ aktivity, která Vás přitahuje.
Nepohodlí. Měňte intenzitu a rozsah cvičení. Cvičte vícekrát denně, vyvarujte se přetížení.
Tělesné postižení. Volte vhodně upravené cvičení, zvažte vedení osobního cvičitele či fyzioterapeuta.
Špatná rovnováha. Použijte správné pomůcky, které zvýší bezpečnost i rozsah cvičení. Volte správnou obtížnost.
Strach z úrazu. Začněte s tréninkem rovnováhy a silovým tréninkem. Využívejte vhodné pomůcky i dopomoc další osoby. Nespěchejte při cvičení.
Síla zvyku. Začleňte cvičení do svého pravidelného denního cyklu.
Očekávání. Uvědomte si, jak jste ovlivněni ostatními a poznatky z okolí.
Trvalá zátěž. Míra chůze, úklid domácnosti a další jednoduché aktivity se podílejí na aktivním životním stylu.
Špatné počasí. Cvičte doma nebo využívejte kluby pro seniory a jiné možnosti, které máte na blízku.
Úbytek mentálních schopností. Začleňte cvičení pevně do svého denního programu. Držte se jednoduchých cviků.
Nemoc, vyčerpání. Používejte takovou škálu cvičení, aby v ní byly na výběr různé obtížnosti cviků.

 
Na co dát pozor

Pokud máte nějaké chronické onemocnění, konzultujte se svým lékařem začátek každé pohybové aktivity - možná bude třeba nějaké specifické vyšetření. Nikdy necvičte, pokud není váš zdravotní stav stabilizovaný, pokud se objevily nové symptomy nebo pokud Vám to lékař nedoporučil. Své cvičení si naplánujte podle doporučení kvalifikovaného cvičitele nebo trenéra.

 

AUTOR:

Další články

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Starobní důchod ČSSZ přizná tomu, kdo dosáhne důchodového věku a odpracuje dostatečný poč...více

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

„Zkušenosti pracovníků České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a okresních správ sociá...více

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Základní poučka zní, že ne všechny srdeční potíže mají jednoznačné projevy. Dále platí, ž...více

Zvažujete odchod do důchodu?

Zvažujete odchod do důchodu?

Odejít do starobního důchodu je právo, nikoliv povinnost. V roce 2017 na něj vznikne náro...více

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

V polovině roku 2016 evidovala Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) asi 85.000 důch...více

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Všechny druhy důchodů vyplácené z českého důchodového pojištění, které byly přiznány před...více

Přivýdělek v důchodu

Přivýdělek v důchodu

Senioři, kteří si v důchodu přivydělávají i podnikáním, mají nárok na vyšší důchod. Větši...více

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

V naší databázi máme již více jak 640 zařízení, které jsou připraveny vám poskytnou infor...více

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Už více než šest set zařízení pro seniory z celé České republiky je zaregistrováno do dat...více

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Jedním ze závažných problémů mezi osobami žijícími ve společné domácnosti je domácí násil...více

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Nedávný výzkum Českého statistického úřadu ukázal, že téměř každý sedmý senior ve věku na...více

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Vláda na návrh ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové schvál...více