Podzimní potraviny, které vás nadopují energií, vitamíny a rozhodně by neměly chybět na vašem jídelníčku

S příchodem chladných podzimních dní se mění počasí i naše chutě. Přestáváme se poohlížet po lehkých salátech a dostáváme chuť na něco vydatnějšího. Podzimní kuchyně by měla být pestrá jako barevné listí. Sklízejí se švestky, hrušky i jablka, dozrávají ořechy a v lese roste mnoho voňavých hub. Právě kvalitní a poctivé suroviny jsou pro podzimní pokrmy a naši stravu velmi důležité.

Dýně na prostatu
Dýně se doporučuje při onemocnění žaludku, sleziny a slinivky břišní a díky vláknině usnadňuje zažívání. Jelikož má vysoký obsah draslíku a nízký obsah sodíku, dělá to z dýňové dužiny skvělý lék na srdeční poruchy a poruchy ledvin. Dokáže na sebe vázat toxiny, které rozpouští a vylučuje je z těla. Dužina má močopudné a žlučopudné účinky, což je také velmi ocenitelné. Této typické sezónní zelenině se zatím dost vyhýbáme, protože si s ní mnohdy nevíme rady. Přitom její poměrně neutrální chuti lze využít k tomu, že ji můžeme připravovat nasladko i naslano. Dobře stravitelná je v polévkách i jako pyré, ale lze ji přidávat i do kuskusu, do rýže, zkrátka fantazii se meze nekladou.

Mrkev na dobrý zrak
Svědčí zraku i pokožce. Abychom lépe využili blahodárné účinky karotenoidů (beta-karoten a spol.), tedy přírodních antioxydantů, vaříme mrkev jen krátce a hlavně vždy společně s nějakým tukem. 

Kapusta proti stárnutí
Tato zelenina bývá často přehlížená a v kuchyni nejsme příliš zvyklí ji používat. Přitom se připravujeme o velmi zdravou a chutnou zeleninu. Málokdo totiž ví, že kapusta je jednou z nejbohatších zdrojů živin v rostlinné říši potravin. Obsahuje vysoké množství silných antioxidantů, draslík a vitamín K. Tyto látky zabraňují procesům stárnutí, působí proti rakovinnému bujení, pomáhá snižovat cholesterol a vitamin C se podílí na tvorbě důležitého kolagenu v těle.

Med je všelék
Od podzimu sladíme čaj medem. Nemusíme se bát kalorií, má jich méně než cukr. Svými přednostmi ho mnohonásobně předčí. Celkově posiluje organismus, zvyšuje imunitu, podporuje hojení zánětů, je vyhledávaným spojencem při nachlazení. Navíc prospívá zažívání, nervové soustavě, prostě je to všelék.

Červené hrozny, nebo červené víno?
Jejich slupka je bohatá na polyfenoly, což jsou látky působící jako antioxidanty, což jsou zdatní bojovníci proti volným radikálům, a tedy ochránci našich buněk. Doporučená denní dávka je zhruba 200 g červených hroznů.

Hrušky proti překyselení
S blížící se zimou jíme obvykle víc masa, tělo tedy dostává pořádnou porci živočišných bílkovin. Je překyselené, a proto náchylnější k zánětlivým procesům. Naštěstí lze tuto nerovnováhu napravit tím, že jíme více ovoce, především některých druhů. Favoritem jsou hrušky, které jsou povahy zásadité. Pomáhají i jablka, banány, hrozny.

Zázvor
Čerstvý zázvor má především protivirové účinky. Zároveň pomáhá proti únavě, proti zánětlivým procesům, takže do podzimu a zimy je ideální. Pokud zrovna netoužíme po zázvorovém čaji, můžeme si zázvor strouhat na saláty. Když přidáme ještě česnek, je to pořádně zdravá bomba. Zkuste třeba s mrkví.

Červené zelí a kedlubny
Jsou bohaté na vitamin C, kterého je nám v zimě třeba ve zvýšené míře. Francouzský specialista na výživu doporučuje zajímavý podzimní kedlubnový salát: nastrouháme kedlubny a jablka se slupkou, přidáme ořechy, trochu nasekané řeřichy seté a zakápneme zálivkou.

Kysané zelí
Kysáním zelí se zvyšuje podíl vitaminu C a navíc přítomné enzymy chrání naši střevní mikroflóru. Konzumujeme ho syrové, jen okapané, neproplachujeme. Jako přílohu ho můžeme také ohřát v páře. Pro snazší strávení ochucujeme kmínem nebo zrnky koriandru.

Foto: //nyt.com

Další články

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Starobní důchod ČSSZ přizná tomu, kdo dosáhne důchodového věku a odpracuje dostatečný poč...více

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

„Zkušenosti pracovníků České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a okresních správ sociá...více

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Základní poučka zní, že ne všechny srdeční potíže mají jednoznačné projevy. Dále platí, ž...více

Zvažujete odchod do důchodu?

Zvažujete odchod do důchodu?

Odejít do starobního důchodu je právo, nikoliv povinnost. V roce 2017 na něj vznikne náro...více

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

V polovině roku 2016 evidovala Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) asi 85.000 důch...více

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Všechny druhy důchodů vyplácené z českého důchodového pojištění, které byly přiznány před...více

Přivýdělek v důchodu

Přivýdělek v důchodu

Senioři, kteří si v důchodu přivydělávají i podnikáním, mají nárok na vyšší důchod. Větši...více

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

V naší databázi máme již více jak 640 zařízení, které jsou připraveny vám poskytnou infor...více

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Už více než šest set zařízení pro seniory z celé České republiky je zaregistrováno do dat...více

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Jedním ze závažných problémů mezi osobami žijícími ve společné domácnosti je domácí násil...více

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Nedávný výzkum Českého statistického úřadu ukázal, že téměř každý sedmý senior ve věku na...více

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Vláda na návrh ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové schvál...více