Saunování: Kdy a jak na to?

Už tisíce let lidé vědí, že saunování prospívá zdraví. Prohřívání a následné zchlazení organismu pomáhá odbourávat stres, při nespavosti, ale zejména posiluje imunitu. Saunování má bezpočet pozitivních účinků, zároveň ale i jasná pravidla. Je ale saunování zdravé a bezpečné i pro lidi v pokročilejším věku?

Vrátím se do začátku mého saunování. Byl jsem v Mariánských lázních s mou tehdy nastávající ženou. Součástí pobytu byl i vstup do sauny v našem hotelu na promenádě. Nebylo tam příliš mnoho lidí, ale uvnitř sauny jsem narazil na paní, které jsem odhadoval cca 55 let, ovšem po následné dlouhé diskusi mi sama řekla, že jí je 72. Nemohl jsem tomu uvěřit. Byla to původem Ruska, doktorka urologie s dlouholetou praxí v ČR. Povídali jsme si a mimo jiné mi prozradila, že podle statistik není v Pobaltí,  Finsku ani v Rusku zdaleka takový výskyt civilizačních chorob jako ve zbytku Evropy.
Z její odborné urologické praxe udává, že výskyt například v dnešní době rostoucí rakoviny prostaty u mužů je ve zmíněných státech údajně až poloviční. Stejně tak i nové výzkumy ukazují snižování bolestí při artritidě na dokonce snížení pravděpodobnosti Alzheimerovy choroby. Vyšší výskyt těchto neduhů u nás v ČR dávala za vinu nedostatečné saunové kultuře. Pozoroval jsem její chování v sauně, ptal jsem se na její saunovací postupy.
Tato tehdy 72 letá žena chodí do sauny 2x týdně přičemž při jedné návštěvě absolvuje cca 3 až 6 saunovacích cyklů. Pokaždé je v sauně tak dlouho, jak cítí, že je správné a jak jí to dělá dobře. Po sauně se ochladí, dle jejích slov už neskáče do ledové studny jako za mlada, dá si jen ledovou sprchu, případně na sebe převrhne vědro s ledovou vodou. Neví co je to chřipka nebo alergie. Škoda že jsem ji nepotkal ještě dřív. Celkově totiž nasměřovala mou pozornost k saunování velmi pozitivním směrem.

Zásady saunování

Chcete také začít navštěvovat saunu a zlepšit své zdraví? Je Vám nad 50 let? Pojďme si říct důležité zásady:

  • Aktuální zdravotní stav: Zdravotní stav každého jedince je individuální. Poraďte se o saunování s Vaším lékařem, zeptejte se ho, zda by Vám saunování doporučil vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu. Některé nemoci či zdravotní komplikace saunování bohužel vylučují. Opatrně zejména na vysoký tlak a další kardiovaskulární onemocnění.
  • Pitný režim: Nezapomínejte pravidelně pít, a to nejen v sauně. Saunování bez doplnění tekutin může být nebezpečné! To co člověk vypotí, by se mělo opět doplnit. Potíte se více, než myslíte. Například během spánku přes noc vypotíte 100-200ml potu, co potom v sauně? Po třech cyklech není problém vypotit půl až 1 litr potu. Po každém saunovém cyklu se tedy napijte! A zapomeňte na alkohol. Použijte k tomu určené "saunové nápoje"(odkaz zde), případně čistou vodu.
  • Pozvolna: Jestliže začínáte, nezůstávejte v sauně příliš dlouho, časem můžete pobyt prodlužovat, ale všechno chce trénink. Saunu opusťte, když je Vám saunování ještě příjemné. Jakmile cítíte, že vám již není dobře, není to správné. Pokud jste začátečník, sedněte na nejspodnější lavici, nejsou tam tak vysoké teploty. Postupně se můžete posouvat.
  • Ochlazení: Ochlaďte se! Rozhodně nevadí, že hned neskočíte do ledového bazénu. Dejte si ale pozvolnou vlažnou až studenou sprchu, aby Vám bylo dobře. Prudké ochlazení samozřejmě saunování a jeho zdravotní efekt umocňuje, není to ale nezbytné. V případě, že se ale neochladíte ani trošičku, ztrácí saunování část svého blahodárného zdravotního efektu. Zůstaňte alespoň na vzduchu, zhluboka dýchejte, protáhněte se.
  • Odpočinek: Po saunovacím cyklu a ochlazení si odpočněte. Nebývá výjimkou ani 45minutový odpočinek než půjdete znovu do sauny. Lehněte si, přikryjte se, odpočívejte a užijte si to. Není kam spěchat. Jestliže se cítíte unavení, na další saunovací cyklus už nechoďte.
  • Nemoc: Nesaunujte se nemocní! Průběh nemoci to může sice urychlit, ale v některých případech i zhoršit. Buďte vždy před saunou odpočatí a v dobré náladě, přeci jenom je sauna pro tělo nápor.
  • Sauna není závod: Dodržujte pokyny saunéra a nebojte se z ceremoniálu klidně odejít dříve než ostatní, třeba i jako první! Nejsme na závodech o to, kdo déle vydrží.
  • Čistota na prvním místě: Hygiena v sauně je velmi důležitá. Nikdy neseďte přímo na dřevu, vždy používejte ručník jako podložku pod celé tělo. Stejně tak se po skončení saunování jako první osprchujte. Smyjete ze sebe pot s vyplavenými škodlivými látkami.
  • Společnost: Nebuďte v sauně sami! Vždy je dobré být v sauně, kde někdo je. V případě Vaší nevolnosti Vám ostatní mohou pomoci.
  • Pravidelnost: Jako u každého cvičení i zdravotních procedur, i saunování vyžaduje pravidelnost. V případě, že Vám to kondice a zdraví dovolí, choďte se saunovat pravidelně. Váš organismus budete dobře trénovat a cítit se lépe.
  • Beze spěchu: Vše má svůj čas, proto choďte do sauny, jen když se cítíte dobře, a abyste se cítili dobře. Jestliže vynecháte týden, dva, měsíc, nic se neděje. Mějte ze saunování radost a do ničeho se rozhodně nenuťte.

 

Domácí lázně

V případě, že patříte k těm šťastným, kteří si můžou dovolit vlastní "saunu"? (odkaz zde) Gratuluji! V opačném případě ale nezoufejte! Existuje dobré alternativní řešení - "infrasauna" (odkaz zde). Pracuje na bázi nižších teplot do 65 °C. V západních zemích je nyní trendem mezi seniory saunování právě do 65 °C. V infrasauně člověk vydrží déle, pocitová teplota není rovněž tak vysoká a dovolí tělu se více uvolnit na delší dobu. Potící efekt je zde srovnatelný se saunou klasickou. Před zahájením dalšího cyklu v infrasauně se musíte rovněž dostatečně ochladit, dbejte proto na výše uvedená pravidla i zde.

 

Aby měla sauna nebo infrasauna celkově pozitivní účinnost pro Vaše zdraví, musíte začít pozvolna. Věřte, že vyplavené endorfiny i zdravotní prospěšnost ze saunování stojí za to a má smysl začít. Zlaté pravidlo ale zní: nehrňte se do ničeho rychle a saunujte se jen po dobu, kdy je Vám to příjemné. Dodržujte pravidla, pitný režim, poraďte se před saunováním s lékařem, jste přeci ve věku, kdy není nutné zbytečně riskovat. Nicméně, pravidelné a příjemné saunování nebo infra-saunování můžeme označit za takový malý elixír mládí. Když by vám mělo pomoci jen v jedné jediné věci, bude to kvalitnější a hlubší spánek. Vím, o čem mluvím.

 

Jan Voříšek, aktivní člen České Asiciace Saunérů, jednatel společnosti HANSCRAFT, s.r.o.

Další články

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Předčasný důchod 2017. Kdy můžete jít a kolik ukrojí z penze

Starobní důchod ČSSZ přizná tomu, kdo dosáhne důchodového věku a odpracuje dostatečný poč...více

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

Důchody a mýty: Kolik musí být odpracovaných let a co vše se započítává?

„Zkušenosti pracovníků České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a okresních správ sociá...více

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Když volá srdce o pomoc: 7 signálů, které raději nepřehlížejte!

Základní poučka zní, že ne všechny srdeční potíže mají jednoznačné projevy. Dále platí, ž...více

Zvažujete odchod do důchodu?

Zvažujete odchod do důchodu?

Odejít do starobního důchodu je právo, nikoliv povinnost. V roce 2017 na něj vznikne náro...více

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

Nezabavitelnou část důchodu nelze postihnout exekucí

V polovině roku 2016 evidovala Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) asi 85.000 důch...více

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Od ledna se zvýší důchody na průměrných 11 750 korun

Všechny druhy důchodů vyplácené z českého důchodového pojištění, které byly přiznány před...více

Přivýdělek v důchodu

Přivýdělek v důchodu

Senioři, kteří si v důchodu přivydělávají i podnikáním, mají nárok na vyšší důchod. Větši...více

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

Mapa umístění všech registrovaných zařízení

V naší databázi máme již více jak 640 zařízení, které jsou připraveny vám poskytnou infor...více

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Máme přes šest stovek registrací! Děkujeme!

Už více než šest set zařízení pro seniory z celé České republiky je zaregistrováno do dat...více

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Senioři jsou častými oběťmi domácího násilí

Jedním ze závažných problémů mezi osobami žijícími ve společné domácnosti je domácí násil...více

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Chudoba hrozí především osamělým seniorkám

Nedávný výzkum Českého statistického úřadu ukázal, že téměř každý sedmý senior ve věku na...více

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Důchody budou zvyšovány podle nových pravidel!

Vláda na návrh ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové schvál...více